تنها مسیر

حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: در انتظار فرج باشید و از رحمت و کارگشایی خدا ناامید نشوید ،زیرا بهترین اعمال در نزد خدای بزرگ انتظار فرج است

.
تـــــــــــــــنها مســــــــــــــیر

NazSkin

تنها مسیر

حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: در انتظار فرج باشید و از رحمت و کارگشایی خدا ناامید نشوید ،زیرا بهترین اعمال در نزد خدای بزرگ انتظار فرج است

چه شقـــــــــــــــــایــــــــــــق
چه گل پیچـــــــک و یـــــــــاس
جای یک گــــــــــل باقی است
تا نیـــــــــاید مهــــــــــــــــدی
زندگی زیبــــــــا نیســــــــــت

نویسندگان

http://media.snn.ir/original/1393/11/10/IMG13594307.jpg


به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از وزارت بهداشت، حسن هاشمی، در بازدید از دامداری نمونه جوادآباد ورامین، گفت: بیشتر انبیاء الهی به شغل دامداری مشغول بوده اند و شغل دامداری افتخاری است که علاوه بر تأمین سلامت مردم، زمینه شکوفایی اقتصاد کشور را نیز فراهم می کند.

 

وی خطاب به دامداران گفت: کار شما در تولید محصولات دامی موثرترین فعالیت در کشور است، چرا که کشور نیازمند فعالیت موثر و جدی افراد در بخش های تولیدی و سرمایه گذاری برای رونق صنعتی و اقتصادی است.

 

هاشمی اظهار داشت: راهی که 36 سال پیش امام راحل در پیمودن مسیر استقلال و عدم وابستگی به کشورهای دیگر برای ما ترسیم کردند در اصل توجه به کشاورزی و دامداری است، سه دهه از انقلاب اسلامی می گذرد و اگر بخواهیم به فرصت های بزرگی که روبروی ما ایجاد شده به درستی نگاه کنیم خواهیم دید که از روسیه تا کشورهای منطقه به دامداری ما احتیاج دارند.

 

وی گفت: اگر در سه دهه گذشته در بخش دامداری و کشاورزی کشور به خوبی سرمایه گذاری شده بود و بدون جهت به بعضی از مقولات دیگر از جمله صنعت دل نبسته بود، بخش عمده ای از مشکلات کشور رفع می شد.

 

لزوم سرمایه گذاری جدی تر در بخش دامپروری

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: 36 سال از خودرو ملی گفتیم و امروز این وضعیت خودرو ملی شده و در بخش کشاورزی و دامپروری که علاوه بر تامین سلامت مردم بخش مهمی از ارزآوری را نیز بر عهده دارد، کمترین سرمایه گذاری صورت گرفت.

 

وی گفت: اگر از اقتصاد مقاومتی حرف می زنیم باید به آن عمل کنیم که یقیناً سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و دامداری زمینه این مهم را فراهم می کند.

 

هاشمی یادآور شد: اگر امروز صحبت از اقتصاد مقاومتی داریم برای عمل به این مبحث باید زمینه‌های رشد دامپروری در کشور را فراهم کنیم. حمایت از دامپروری بی‌تردید حمایت از استقلال کشور و نهایتاً فراهم آوردن سلامت برای جامعه و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها نظیر پوکی استخوان است.

 

افزایش مصرف شیر و لبنیات نیازمند فرهنگسازی است

وی افزود: شیر غذایی بسیار ارزشمند و بهترین منبع پروتئین است، اما در این زمینه مشکل ما مشکلی فرهنگی است، چرا که متأسفانه اغلب به ظواهر توجه می‌کنیم. شما می‌دانید که چه میزان لوازم آرایش استفاده می‌شود و چقدر به لباس و پوشش اهمیت می‌دهند اما متأسفانه اسکلت بدنی یعنی استخوان که شیر و لبنیات نیز منشأ آن است، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

هاشمی ادامه داد: زمانی که صحبت از مصرف شیر می‌شود عنوان می‌کنند که باید قیمت آن ارزان شده و دولت سوبسید بپردازد؛ این حرف را قبول ندارم. شما می‌بینید که مردم تا چه اندازه برای مباحث دیگر هزینه می‌کنند اما در مقابل به چهار ستون بدن خود اهمیت نمی‌دهند و متأسفانه اولین ماده‌ای که از سبد غذایی حذف می‌کنند، شیر است. این در حالی است که ممکن است برای خرید چیپس و پفک برای کودکانشان هزینه کنند اما توجه‌ای به مصرف روزانه یک و نیم تا دو لیوان شیر ندارند.

 

کوتاه قدی خطری در کمین ایرانی ها

وی افزود: با ادامه این روند در کشور، در آینده خطر کوتاه قد شدن ایرانی‌ها وجود دارد چرا که عدم مصرف شیر و لبنیات یا کاهش آنها در تراکم و توده‌ استخوانی موثر است.

 

هاشمی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر از هر دو زن بالای 40 سال کشور و هر سه مرد بالای 40 سال کشور یکی پوکی استخوان شدید دارد.

وی ادامه داد: این آمار و ارقام بی‌تردید برای آینده جوانان امروز بیشتر خواهد بود. در حال حاضر سالانه 50 هزار شکستگی رخ می‌دهد که 10 هزار نفر آنها به دلیل عوارض ناشی از شکستگی جان خود را از دست می‌دهند و مابقی نیز دچار معلولیت می‌شوند. بنابراین به جای اینکه به ظواهر توجه کنیم باید تغذیه و نقش آن در سلامت را جدی بگیریم.

 

مردم در تغذیه خود تجدید نظر کنند

وی افزود: در دنیا نیز افرادی که طول عمر و سلامتی بیشتری دارند عمدتاً غذایشان شیر و مشتقات آن است. بر همین اساس مردم باید در تغذیه‌شان تجدید نظر کنند. مادران باردار نیز اگر می‌خواهند سالم بمانند باید مصرف روزانه شیر را برای خود و فرزندشان جدی بگیرند.

 

وی بر لزوم مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر تاکید کرد و گفت: برنامه دولت آن بوده که در مدارس شیر توزیع کند اما قبول دارم که این کار اکنون به صورت ناقص انجام می‌شود. باید برنامه‌ریزی صحیحی در این زمینه صورت بگیرد تا با محوریت جهاد کشاورزی، نوع شیر مدارس انتخاب و به صورت مناسب توزیع شود. حتماً در این رابطه در دولت بحث خواهیم داشت.

 

دولت همواره حامی تولیدکنندگان بوده است

وزیر بهداشت درباره تولیدکنندگان شیر و لبنیات گفت: دولت همواره حامی تولیدکنندگان بوده است اما یکجانبه عمل کردن در قیمت‌گذاری را نمی‌پسندیم. باید واقعیت‌ها در نظر گرفته شود و شیر به عنوان هزینه در سبد خانوار تلقی نشود چراکه شیر هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

 

وی گفت: امیدوارم رسانه‌ها و صدا و سیما در فرهنگ‌سازی افزایش مصرف شیر و لبنیات کمک کنند. سلامتی مردم در گرو تغذیه سالم است و این تغذیه‌های وارداتی آسیب جدی به سلامت می‌رساند. امیدواریم مصرف شیر و لبنیات در کشور افزایش یابد.

 

هاشمی با اشاره به خودکفایی کشور در تولید شیر، خواهان حمایت جدی از فعالان عرضه دامپروری به ویژه افرادی شد که به صورت سنتی و مکانیزه به تولید شیر می‏پردازند.

 

برابری میانگین تولید شیر در کشور با استانداردهای جهانی

همچنین در این بازدید ،معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور تاکید کرد و گفت: دامپروران کمر همت را بسته‌اند تا افزایش مصرف لبنیات در سبد خانوار را عملیاتی کنند.

 

رکنی در جریان بازدید وزیر بهداشت از مرکز دامپروری  نمونه در ورامین ضمن تاکید بر لزوم افزایش سرانه مصرف شیر در ایران گفت: میانگین سرانه تولید شیر در کشور حدود 104 تا 105 کیلوگرم است که این ارقام با میانگین جهانی مطابقت دارد. اما عددی که ما به آن قائل هستیم حداقل توصیه وزارت بهداشت مبنی بر 160 کیلوگرم لبنیات در سبد غذایی هر خانوار ایرانی است.

 

وی افزود: ما این موضوع را با دامداران در میان گذاشته و اقدامات بسیار خوبی نیز در این راستا در عرصه تولید انجام شده است.

 

رکنی گفت: سرانه مصرف شیر و لبنیات در اروپا بیش از 300 لیتر است. ایران نیز از امکانات و توانایی‌های خوبی برای تولید شیر برخوردار است. سه تا چهار استان کشور در تولید شیر شاخص هستند. استان‌هایی نظیر اصفهان و تهران هم در سرانه تولید و هم در جمع تولید موقعیت خوبی دارند. در مجموع دامپروران کمر همت بسته‌اند که افزایش لبنیات در سبد خانوار را عملیاتی کنند.

 

میزان مصرف ماست و شیر پرچرب به شدت کاهش یافته است

همچنین در طی بازدید وزیر بهداشت از این مرکز دامپروری، یکی از دامپروران خطاب به هاشمی عنوان کرد که زمانی که در مورد مصرف محصولات لبنی کم‌چرب به مردم توصیه‌هایی را ارائه دادید، میزان مصرف ماست و شیر پرچرب به شدت کاهش یافته است و ما با مازاد چربی شیر در واحدهای صنایع تبدیلی مواجه شده‌ایم.

به گفته وی این امر امکان تامین کره و شیره خشک در کشور را فراهم کرده است. اما در مقابل واردکنندگان و تجار خواهان واردات کره و شیر خشک بی‌کیفیت از کشورهای صنعتی هستند. در این زمینه خواستار حمایت شما از کاهش واردات کره و شیر خشک به کشور و مصرف کره حیوانی از سفره مردم و حذف کره گیاهی هستیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی